onsdag 13 oktober 2010

Nattskräck.

Nattskräck!!
Tror bestämt att Milton gått och fått "nattskräck". Han har fått så några gånger för några veckor också men efter inatt vet jag att det är det han har. Har googlat och läst massor om det. Är ju inget som är farligt eller så men väldigt jobbigt för honom själv eftersom han blir tröttare på morgonen då man ska upp. Imorse blev det sovmorgon pga detta. Läst att det är även är ärftligt... japp Robin hade tydligen jätte hemsk nattskräck fick jag veta nu imorse när jag träffade hans mamma på busshållsplatsen. Så jag tycker det är ganska solklart nu. Dags att läsa på så att man gör rätt på nätterna då det händer.

Barn som får nattskräck vaknar upp inom 3 timmar efter det att de somnat för kvällen. I själva verket är barnet inte vaket utan i djup sömn. Det reagerar inte på dina försök till tröst, utan kommer snarare att försöka knuffa bort dig. Du bör därför inte försöka väcka eller lugna barnet, eftersom det ofta sätter sig till motvärn så att anfallet förstärks. Inom 15-20 minuter brukar barnet ha lugnat sig och somnat om. Han eller hon kommer inte att komma ihåg det på morgonen och det är bäst att inte påminna om det.

Av det jag läst så gjorde jag helt fel nu inatt. Jag ville självklart trösta, klappa och krama om. Det är tydligen något man ska undvika och det märkte jag också. Han blev bara mer arg och sprattlade ännu mera. Man ska tydligen bara sitta där och försöka sprida lite lugn. Ja vi får se hur det går om det händer fler gånger. Hoppas inte det för prinsens skull såklart.

Elvira hon bajsade 2 ggr inatt. Aldrig hänt tidigare. Är i chock haha. Hon har nu börjar dra sig upp mer och mer i krypställning och värkar tycka att det är sååå kul. Dröjer nog inte längre förrän hon kryper runt här för fullt nu. Det ska bli så skoj faktiskt. Hon är bara för underbar min lilla skrutta!!

2 kommentarer:

prinsarochprinsessor sa...

Hej Madde.
Vill bara berätta att Laura hade nattskräck och det började när hon var ca16 månader. Hon vaknade varje natt vid en viss tid och bara skrek skrek okontaktbar. Det slutade vid 4 års åldern... JOBBIG orolig tid. Nu pratar hon mer i sömnen istället =)

Madde sa...

Okej... men fan Milton är ju 4½ år och det börja nu =( Men det är inte varje natt än sålänge. Men det stod att det kan vara upp till 9-års åldern men vanligvis slutar det vid 6 års åldern! Gjorde ni något speciellt på natten när hon skrek??