onsdag 17 december 2008

Ung mamma?

Hur gammal ska man vara för att inte klassas som ung mamma? 35+ kanske.

Själv tycker jag det är konstigt att alla som jag pratat med på jobbet om att jag har en son på 2½ år höjer förvånansvärt på ögonbrynen och säger: Aaaha så du är ung mamma? Det trodde jag inte att du hade barn, så ung. Jaha hur går det.
Inte för att jag inte vill vara ung mamma men jag blir lite förvånad över att dem allra flesta utanför Botkyrka verkar leva i en annan värld. I Tumba skulle kanske en person fråga mig sitället: Hur MÅNGA barn har du då? Snittåldern i Tumba borde ligga runt 20 om inte ännu lägre. Visst nu menar jag inte att alla springer med magen i vädret när dem är 15 men det är definitivt fler än inne i innerstan.

Hur kul är det att plugga i 20 år, skaffa sig ett sååå bra jobb och göra karriär och sen vid 40 år skaffa barn?! Då är man grymt nära döden när ungen tar studenten dessutom helt utbränd av allt jobb och plugg. Börjar få ålderskramper och orkar inte leka med ungen. Nojar sig mycket mer. Struntprat om att är man äldre har man mer erfarenhet och en mer mogenhet.
Erfarenhet får man för varje dag som går tillsammans med barnet och mogen vet jag faktiskt inte vad det ska stå för ärligt talat. Mogen/omogen är helt från person till person, inget med åldern att göra.
Kul för barnet när kompisarna tror att äns mamma är äns mormor tex.
Tack för mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad bra skrivet, håller verkligen med dig!
kommer nog följa din blogg lite, jag tycker du skriver bra. din kille gick föresten i björkhaga va?

Madde sa...

ja han gick i björkhagaskolan. Robin Lundn-Nilsson... =) du vet säkert vem det är.

Nathalie sa...

Men eller huuur!! jag håller med, det e nu man ska skaffa barn, medans man orkar lixom!
Tjingeling!