måndag 5 april 2010

Omtumlande dag.

Hade påbörjat ett långt inlägg om hur arg, irriterad, ledsen och förvirrad jag var över denna deklaration. Ma&pa var över idag på fika och gav mig en chock när pappa räknade ut lite snabbt att vi kanske skulle få betala ett gäng tusenlappar på skatten. Eftersom vi sålt och köpt lägenhet måste vi deklarera iår. Har aldrig gjort det förr och vet absolut ingenting om sådant så tur man har en pappa som kan. Var inga glada miner från mig när dem åkte eftersom jag var så tjock i hjärnan av tankar. Hur fan skulle vi kunna betala kanske 20-30 tusen i augusti?!
Men tydligen hade min fina pappa direkt när han kom hem satt sig ned och läst igenom vad som gäller för oss och det visade sig att vi EJ BEHÖVER BETALA!! Gäller bara om man köpt billigare bostad än vad man sålt för. Men vi köpte dyrare och därför får vi uppskov på hela beloppet :)

Innan ma&pa kom som gjorde vi en helomvänding på Miltons rum. Blev riktigt bra med möbleringen. Mer plats för lek känns det som iaf. Han är nöjd och nu är det tipp topp. Han älskar verkligen när man fixar och donar på hans rum.
Har även haft en väldigt pedagogisk dag med min son. Kära mamma hjälpte till på ett hörn också. Han har en konstig ovana att inte vilja säga "hej" när någon kommer eller "hejdå" när någon går eller att säga "tack" när han får något. Detta har gjort mig såååå otroligt frustrerad Han har blivit betydligt bättre på att säga hejdå men långt ifrån bra. Men idag kom dem pedagogiska mamman fram hos mig och jag hoppas hon stannar ett tag till för det funkade verkligen bra idag. Efter ca 10 min kom det ett "hej" och sen även ett tack när mamma gan honom en tablettask och sen även flera hejdå när dem gick.
Mycket har kanske med hans enorma blyghet att göra men man måste någonstans försöka vara artig och tacksam. Folk som inte känner oss kanske undrar hur vi egentligen uppfostrar honom när han inte säger hejdå men dem ska bara veta hur mycket vi kämpar med detta every day!! Tror verkligen på pedagogik.

Idag fyller Elvira 1 månad. Grattis min lilla söta underbara skruttplutt :)

I veckan ska jag återta mitt projekt som påbörjades långt innan jul. Bästis som fyllde år i slutet av oktober kommer att få en grymt försenad födelsedagspresent inom kort!
Puss.

2 kommentarer:

Madde sa...

Jag har också noll koll på deklarationer och skatter och grejjer. Min man har nog ganska dålig koll han me, för han har en revisor som han lägger över allt på haha. Blir nog till att skaffa en sån i sverige med haha.

Madde sa...

Jag har också noll koll på deklarationer och skatter och grejjer. Min man har nog ganska dålig koll han me, för han har en revisor som han lägger över allt på haha. Blir nog till att skaffa en sån i sverige med haha.