torsdag 2 oktober 2008

Värt att tänka på!

Sorry för uppdateringen.
Känns som att man bara jobbat denna vecka. Har knappt hunnit med att trycka på knappen till diskmaskinen, ja så här ser det ut kan jag säga. Damm i varenda hörn, illaluktande vällingflaskor, tvättkorgen är full, ren tvätt är ej invikt i garderoben, vissna blommor och inte mycket mat kvar i kylen+frysen. Men jag mår bra ändå. Att ha städat och fint i hemmet är inte allt här i livet.

Varit rätt så borta i huvudet de senaste dagarna. Inte trött i kroppen men inte riktigt med om man säger så. Jessika ringde mig kl 8 imorse och frågade om hon kunde få låna bilen till vårdcentralen. Jag svarar att -nej det kan du inte, jag ska skjussa Milton till dagis sen åka och jobba. Jessika: -Men du börjar väl sent idag? öööööö ja just det, jag börjar kl ett.
Snacka om snurrig. Hade tydligen tänkt att fara till jobbet efter dagislämningen.
Skjutsade till slut min bästis till vårdcentralen som skulle kolla upp sin svullna halsmandel. Det visade sig att den bara var röd enligt läkaren.

Idag har jag även förutom att jobba fått prata allvar med mina kära vänner som inte kan komma till ro. Tex Annelie. Hon far omkring med sin lilla prinsessa dagarna långa, städar och trixar i hemmet och håller 110% koll på lilla Nelia som springer omkring som en galning numera. Hon känner sig stressad över att hon måste hinna med massa saker.
FÖR FAN kompis. SOVA är vad du behöver sa jag till henne. Släpp städeriet och somna in när sessan tar sin eftermiddagslur. Du mår inte bättre av att det är städat.
Efter många om och men sa hon Ja jag ska väl göra det. Hmm är tveksam på om hon nu har gjort det.

Kom hem till Jessika vid 8 ikväll efter jobbat för lite Idoltittande. Frågade hur hon mådde och det var väl inte så bra. Hon hade legat i soffan och sovit hela dagen i stort sätt. Vid vaket tillstånd hade hon tittat på TV. Precis sådana saker man gör när man är sjuk, kurerar sig kallas det. Men människan har tydligen legat och stressat sig över att hon egentligen skulle behövt göra massa annat som tex åkt och storhandlat på Ica Maxi. Men lilla gumman, du blir aldrig frisk om du inte äns kan vara sjuk ordentligt. Släpp hus och hem vid sjukligt tillfälle och blir frisk istället.

Ja ni som inte känner mig tänker säkert oj hon verkar förnuftig och mår säkert prima, men där kan jag säga att ni har fel. Visst kan städgalna jag också stressa i onödan och nästan dunka huvudet i väggen pga "saker jag Måste göra". Till skillnad från mina älskade vänner som jag skrev om kan jag banka bort dem tankarna och bara somna in djupt och skönt. Att sova med Milton på dagarna är något jag varit en höjdare på. Tagit varenda tillfälle jag kunnat. Jag är super bra på att sova ska ni veta. Älskar mina vänner alldeles för mycket och vill absolut inte se dem tappa kontrollen och må psykiskt dåligt pga av lite damm under köksbordet.

Hos Jessika kom vi även in på att dagens psykologer måste ha jobb över öronen. Varenda människa mår dåligt säkert pga stress. Vi har för mycket krav på oss själva nuförtiden känns det som. Vi måste ha ett bra jobba samtidigt som vi egentligen inte vill jobba alls utan bara vill ligga hemma och sova, vi måste betala alla dessa jobbiga räkningar, handla mat, laga nyttig och sund mat, träna, leka med barnen, mysa med sin partner, skrubba hemmet skinande rent var och varannan dag, vara pigg och allert på alla fester, ut och vara hurtig med bebisen i barnvagnen, ringa sona vänner så att det veta att man lever m.m. Jag undrar hur det var förr? Tror knappast att man hade sånna otroligt höga krav då.
Ta ett djupt andetag ( ett sånt man gör vi förlossningen) och andas ut. Upprepa detta ett par ggr när ni känner er stressade av sånna här trista saker och tänkt sedan på något helt annat som ni blir lugna av. Själv tänker jag på mig och älsklingen vid altaret. Då blir jag världens lugnaste mamma på denna jord kan jag lova.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Madde!
Oj oj vad du skriver av dig. ska prata med pappa om han kan spara detta åt dig så du kan läsa vad du skrev när du är i våran ålder. Blir lite skraj hur ni mår i din ålder. Ni ska hinna med så mycket. Jag handarbetade när du var liten det var en bra avkoppling framför tv. Ett tips bara ta med dina vänner på symässan i nov. i Kista så får ni prova på något som ni kanske tycker är kul att börja med. Du kan väl följa med din mamma jag påminner dig sen boka in 7 eller 8 nov. kram och ta det lugnt. mamma