måndag 8 mars 2010

Elviras första dagar i livet!

Ska nu försöka få ihop några rader om vad som har skett sedan i fredags!

Natten till fredagen låg jag mestadel med ganska jobbiga "menssmärtor". Trots detta sov jag och drömde jätte skumma drömmar om förlossningen.
Kl 05.00 kände jag att det inte längre gick att sova pga kraftigare värkar. Sa då till Robin att jag tar en dusch och ser om det avtar eller ej. Duschen hjälpte inte mkt. Tänkte då att det kanske var nu något på G men eftersom värkarna kom så otroligt oregelbundet så visste jag varken ut eller in. Vissa värkar var SÅ STARKA och vissa kändes knappt så vid halv 7 tiden ringde jag förlossningen för att kolla med dem. Bm som svarade tyckte jag skulle höra av mig igen när värkarna var regelbundna på ca 3-4 minuters mellanrum. Jaha okej då, visst!
Men fan så ont det gjorde i ryggen då dem där jätte värkarna kom. Inte blev något regelbundet heller. Vad skulle jag ta mig till?! Jag ringde bara efter ca 30 min och bad om att få komma in. Kände för lite lustgas :) Hon sa att det var fullt och jag kunde få åka till S-tälje. Men då sa jag att jag hellre föder hemma eftersom jag hört mkt hemskt om S-täljes förlossning och BB. Hon fixade så vi iaf kunde få komma på kontroll på Huddinge. Yes tack!
Farmor kom över för att passa lillprinsen och snälla Benny kom för skjutsa in oss. Vi blev inskrivna kl 08.38 och efter ha legat med CTG ett lite tag med ännu flera oregelbundna värkar gjorde dem en koll på mig. Javisst jag var öppen 5 cm. Barnmorskan blev lite snopen men gick iaf för att fixa ett rum till oss. Nu var det igång :)

10.00 får jag äntligen min underbara lustgas som tyvärr denna gång inte biter lika bra som jag minns att den gjorde med Milton. Kanske för att nu denna gång så gick allt mkt fortare.
11.00 gjordes en ytterligare kontroll och vips så var jag öppen 9 cm. Bm blev paff igen och sa att jag var en sån där lurig typ som man inte såg på att det hade gått så fort och att jag hade ont. Får då strax därefter spinalbedövning (liknande eda men denna är direktvärkande). Måste då föda inom 2 timmar då den sedan går ur och kan ej fyllas på igen. Den tog bort precis all smärta jag hade. Lite läskigt faktiskt. Blev som en helt vanlig människa för ett tag. Okej rätt förlamad och det började stört klia på precis hela kroppen, skit jobbigt. Slumrade till i ca en halvtimma.
12.45 börjar den gå ur kroppen och jag börja andas lustgas igen. Dem tar hål på hinnblåsan så att fostervattnet avgår. Då drar smärtorna i ryggen igång igen, AJ!
Ca 13.43 säger Bm att jag kan ta i lite om jag får en kraftig värk. Okej då. Den andra Bm som skulle vara med under själva barnafödandet hann knappt på sig sitt förklädet innan lillan kom ut. Dem hade gissat på att hon skulle vara ute efter 14.00 men ack så fel de hade. 13.48 var hon ute helt i det fria och lades på mitt bröst.

Allt var för bra för att vara sant. En snabb smidig förlossning och en frisk fin flicka hade fötts. Självklart skulle det bli någon liten komplikation Dem konstaterade att jag ej spruckit något menändå kom det massa blod från "fel ställe". Eventuellt att någon hinna inuti hade spruckit och kanske skulle behöva en operation. Medans dem proppade i mig massor av morfin, tabletter och lustgas stod 4 läkare inne i rummet och tröck på min nyförlösta onda mage och klämde och kände inuti. En enorm feberfrossa börjar komma. Skakar som bara den väldigt länge. 39,1 i feber. Blododlingar tas och sen visar det sig att allt står rätt till med magen och allt. Vi kan alla börja andas ut och börja njuta av lillan som var så välkommen till oss.

På BB gick allt bra. Hon äter och sover. Vi äter och sover. Fy och usch så vidrig mat de har numera efter att det stängt igen restaurangen. En svart plastlåda med mat som smakar precis plast och ingenting. Fick leva på frukosten och frukt. Kände att jag ville hem fort från BB denna gång då jag saknade Milton så mkt och ville sova bekvämt i min egna säng.
Efter kontroll av mig och Elvira fick vi till svar att vi kunde få åka hem på söndagen. Jag blev friskförklarad och behövde ingen mer antibiotika och Elvria kom igång med amningen.

Elvira in sin supersöta alldeles förstora overall innan hemgång.

Hemma! (så skönt) Vi möttes av en stolt storebror och en stolt farmor i dörren. Milton blev jätte glad och jag ännu lyckligare över att få krama om honom. Han gav paket till sin lillasyster och han fick storebrorspaket utav oss. Bästis+Benny var på plats mkt snart efter vår hemkomst då bästis skulle iväg på Spa över natten och ville hinna träffa lillan. Kaffe och kärleksmums bjöds det på. Sen orkade sig även Emma&Dinko förbi. Snart är deras lilla flicka också ute i det fria. Lillan har nu 3 st snuttisar hihi. Hoppas nu på att hon blir en riktig snuttfia så hon använder de söta snuttisar hon fått. En kossa, en rosa katt och en mumin ;)

Idag (imorse). En stolt storebror visar stolt upp en utav sina storebrorspresenter (piratboken). Han är nu så stor och Elvira så liten även fast hon är en liten tjockis.

Idag orkade vi oss ut å en liiiten promenad ned till en lekpark så Milton kunde få leka lite och vi andra få i oss lite vitaminer av solen. Farmor Anne gjorde oss sällskap. Det tog på krafterna säger jag bara. Gick inte alls många meter men det kändes som att jag åkt vasaloppet efteråt i kroppen. Man är inte kaxig nu i dessa tider. Tar en dag i taget. Detta var en bra början. Hemma sen gjorde vi varm choklad, mackor och bullar.

Mjölken i brösten har nu verkligen börjar rinna till ordentligt och det känns må ni tro. Aj som satan vad ont jag haft idag. Fått sitta på toaletten och handmjölkat då hon sovit och inte ätit. Hormonerna har också kommit igång haha. Rätt jobbigt. Rätt så känslig nu känner jag. Sa igår att jag inte skulle vara för snabb med både napp och ersättning men ändrade mig snabbt idag efter natten och att hormonerna börjat svalla. Hon åt upp mig inatt. Sov inte mkt. Den här första tiden är mysig men samtidigt den jobbigaste också. Nu med en lillprins som också vill ha uppmärksamhet av oss här hemma som vill leka när vi vill vila osv. Men som sagt vi alla tar en dag i taget och hoppas på att mina spända bröst snart blir bra igen ;)

13 kommentarer:

Frida sa...

Stort GRATTIS till er alla! O vilket fint namn lilltjejen fått!
Sköt om er!

Anonym sa...

ja erik är skitbra!jag har 2 (eller 3) tjejer som är schlagerfreaks här hemma, haha stackars Komninos!
hur går det hemma nu med lillsessan?

Madde sa...

jo det går bra så här långt med henne :) det är väl jag som nu har ömma bröst o grejer men det hör ju till tyvärr.... hehe

Fia sa...

Gud va söt hon är Madde!

Madde sa...

Jättesöt tjej ni fått :) Stort grattis!!

Bubblan! sa...

Hon ar verkoigen en liten gobit!!!! aaaaa va bebissugen jag blir!!!!! pussar till er

MISSAN sa...

GRATTIS IGEN!!! Gud så söt hon är!! kram til er!!! =)

Tess sa...

Välkommen lilla Elvira till stora världen! Vad skönt att förlossningen gick bra och att ni är hemma igen så att brorsan får ta lite del av det hela också.
En riktig liten sötnos ni fått. Stort grattis igen!
Kram Therese

Mallis in real life sa...

Vad roligt att läsa om hur lilla Elvira kom till världen. Hon är jättefin.

Skönt att det gick bra. Snart är det min tur och jag önskar att det går lika fort. =)

/Mallis

Madelen sa...

STORT Grattis! :-)

emma sa...

visst ere dåligt att man inte får ta hem den där rocken man har på sig.. sååå jääääla snygg :) hihi... puss på dej o elviris =)

jessica sa...

Jätte grattis till lilla flicka =).
Hoppas allt blir bra och stora lyck önskningar i fram över.
=).
Hon är jätte söt och ni alla ser så fina ut tillsammans.
Kram på er.
jess

Emelie sa...

Grattis till flickan, så söt♥ och så roligt att läsa om förlossningar som är snabba och smidiga ;-).
Har också en Milton som ska fylla fyra (i december i år).
Ha en fin dag!